تصویر پست
برای اینکه بتوانید با انواع مختلفی از کلاس های آتش سر و کار داشته باشید، محدوده وسیعی  از کپسول های آتش نشانی توسعه یافته است.  شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی هر کدام از موارد زیر کلیک کنید:
  • آب
  • اسپری اب
  • پودر آب
  • پودر خشک( برای مقاصد متعددی به کار می رود)
  • پودر خشک مخصوص
  • کف
  • کربن دی اکسید
  • مواد شیمیایی مرطوب
  • پتوی مخصوص خاموش کردن آتش
  • شیلنگ مخصوص آتش نشانی
  • سطل آب

 

کپسول های آتش نشانی بر پایه آب:
قرمز
برای موارد زیر بهتر خواهد بود.
آتش هایی که در برگیرنده مواد جامد ارگانیک همچون چوب، پارچه؛ کاغذ؛ پلاستیک و زغال سنگ است.

 

خطر
بر روی چربی ها یا روغن هایی که در حال سوختن است استفاده نکنید. همچنین بر روی دستگاه های الکتریکی نیز نمی توان از این کپسول ها استفاده کرد. پس مراقب باشید.
چگونه از این کپسول ها استفاده کنیم؟
جت را به طرف پایه شعله آتش نشانه بگیرید و آن را در اطراف آتش حرکت دهید . مطمئن شوید که همه نواحی که آتش گرفته اند را پوشش می دهید.

 

این کپسول چگونه کار می کند؟
آب تاثیر عالی بر روی سرد کردن سطح شعله آتش دارد و می تواند سرعت پیرولیز سوخت را کاهش دهد.

 

کپسول های آتش نشانی اسپری آب ( آب با مواد افزودنی دیگر):
قرمز

 

 

برای موارد زیر بهتر خواهد بود:
آتش هایی که در برگیرنده مواد جامد ارگانیک همچون چوب، پارچه، کاغذ، پلاستیک و زغال سنگ است. این گزینه توانایی بهبود یافته ای برای مبارزه با آتش دارد و نسبت به کپسول های آتش نشانی که بر پایه آب هستند قدرتمندتر است. این کپسول ها به صورت ۳ و ۶ لیتری در اختیار افراد قرار دارد.

 

خطر
شما نمی توانید از این کپسول بر روی چربی ها یا روغن های در حال اشتعال استفاده کنید. همچنین استفاده از آن بر روی تجهیزات الکتریکی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و خطرناک است.

 

 

چگونه از این کپسول استفاده کنیم؟
جت را به طرف پایه آتش هدایت کنید و آن را در اطراف ناحیه ای که در حال اشتعال است حرکت دهید. مطمئن شوید که همه نواحی را با کپسول پوشش می دهید.

 

 

این کپسول چگونه کار می کند؟
آب تاثیر زیادی بر روی سرد کردن سطح سوخت دارد و می تواند سرعت پیرولیز سوخت را تا حد زیادی کاهش دهد. به جای نازل جت؛ نازل اسپری مورد استفاده قرار می گیرد که دارای فشار بالاتری است و همین امر اسپری های ریزی را تولید می کند. این موضوع باعث می شود حجم اب مورد استفاده بتواند سطح بیشتری از آتش را تحت پوشش خود قرار دهد. با استخراج سریع تر گرما، فرایند خاموش کردن آتش بسیار موثرتر خواهد بود.این کپسول ها ممکن است حاوی سورفکتانت نیز باشند که باعث می شود آب به عمق بیشتری از آتش نفوذ کند و کارایی و بهره وری کپسول آتش نشانی بیشتر می شود.

 

 

پودر آب:
رنگ قرمز  در پس زمینه سفید رنگ

 

این کپسول در موارد زیر عالی عمل می کند:
از این کپسول می توان برای خاموش کردن طیف وسیعی از آتش های کلاس A، B، Cو نیز چربی استفاده کرد. مدل هایی که قبلا تحت آزمایش دی الکتریکی برای ۳۵ کیلو ولت قرار گرفته اند می توانند برای خاموش کردن آتش های الکتریکی (بالاتر از ۱۰۰۰ ولت) مورد استفاده قرار گیرند اگر فاصله امن ۱ متری در آن رعایت شده باشد. میست در این کپسول ها هادی الکتریسیته نیست و همین امر استفاده از آن را ممکن می سازد. کپسول های آتش نشانی سری E تنها حاوی آب دیونیزه است که نمی تواند الکتریسیته را حمل کند.
خطر
na
چگونه می توان از آن استفاده کرد؟
جت را به طرف پایه آتش هدایت کنید و آن را در اطراف ناحیه ای که در حال اشتعال است حرکت دهید. مطمئن شوید که همه نواحی را با کپسول پوشش می دهید.آتش می تواند ذرات میکروسکوپی آب را به سمت خود بکشد.
این کپسول چگونه کار می کند؟
آب در نازل مافوق صوت به ذرات میکروسکوپی تبدیل می شود. پودر آب به سمت آتش کشیده می شود که سرد است و آتش را نیز سرد می کند. پودر همچنین می تواند مانع امنی بین فرد و آتش ایجاد نماید و از اسیب آتش به فرد جلوگیری کند.
کپسول های آتش نشانی بر پایه پودر( برای مقاصد متعدد مورد استفاده قرار می گیرد):
آبی
این کپسول برای موارد زیر بهترین انتخاب محسوب می شود:
از این کپسول می توان بر روی آتش هایی استفاده کرد که در برگیرنده مواد جامد ارگانیک؛ مایعاتی همچون گریس؛ چربی، روغن، رنگ، بنزین و سایر موارد است. از این کپسول نمی توان در ماهیتابه حاوی روغن استفاده کرد. همچنین از این کپسول می توان در آتش های ناشی از گاز نیز استفاده نمود.
خطر
این کپسول بر روی تجهیزات الکتریکی امن است اگرچه در فضای تجهیزات به راحتی نفوذ نمی کند و ممکن است آتش دوباره شعله ور شود. این نوع کپسول، آتش را به خوبی سرد نمی کند بنابراین باید مراقب شعله ور شدن دوباره آن باشید. موادی که می سوزند و دود می کنند ممکن است دوباره شعله ور شوند . پس مراقب اینگونه مواد نیز باشید. از این کپسول برای خاموش کردن تراشه های خانگی یا ماهتیابه استفاده نکنید. اگر کپسول آتش نشانی پودری در داخل یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد خطر استشمام و اسنشاق وجود دارد.

 

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟
جت یا نوک تخلیه مواد را به سمت پایه شعله های آتش بگیرید و با حرکات جاروبی سریع، آتش را به سمت لبه های بیرونی بفرستید تا اتش خاموش شود. اگر کپسول آتش نشانی دارای کنترل دستی باشد، تا زمانی که هوا تمیز نشده است منتظر بمانید. اگر هنوز هم شعله آتشی را می بینید دوباره آن را هدف قرار دهید.

 

این کپسول ها چگونه کار می کنند؟
این کپسول نیز مشابه بیشتر کپسول های آتش نشانی، همانند یک بالاست حرارتی کار می کند و باعث می شود آتش سرد شود. برخی از پودرها نیز مهار شیمیایی جزئی را ایجاد می کند هرچند این اثر بسیار ضعیف است. این پودرها باعث فلج شدن جبهه شعله های آتش می شوند اما نمی توانند آتش را به طور کلی سرکوب نمایند.
کپسول های آتش نشانی بر پایه پودر خشک(پودرهای خاص):
آبی

 

این کپسول های آتش نشانی برای موارد زیر عالی است:
این پودرهای خاص برای مبارزه و مقابله با آتش هایی طراحی شده اند که در برگیرنده فلزات قابل اشتعال همچون لیتیم، منیزیم، سدیم یا آلومینیوم است . در این کپسول ها معمولا سه پودر خاص بر اساس گرافیت، مس یا سدیم کلرید وجود دارد.
خطر
اجازه ندهید آب با فلز در حال اشتعال تماس داشته باشد و پودر باید به آرامی اعمال شود. سدیم کلرید برای لیتیم توصیه نمی شود.

 

چگونه از این کپسول ها استفاده کنیم؟
نازل لنس کاربر را قادر می سازد در یک مسافت امن با آتش مقابله کند و اعمال سرعت پایین نیز باعث می شود پودر به صورت آرام بر روی اتش ریخته شود. همین امر مانع از پخش شدن ذراتی با دمای بالا می شود و جلوی تشکیل دود را می گیرد. این روش از اعمال، کاملا متفاوت از کپسول های آتش نشانی استاندارد است و کاربر باید برای استفاده از آن آموزش دیده باشد. استفاده از چنین کپسول هایی برای آتش های الکتریکی مناسب نیست.

 

این کپسول آتش نشانی چگونه کار می کند؟
کار این کپسول های آتش نشانی بر اساس تشکیل یک پوسته است که باعث می شود عایقی برای فلز ایجاد شود و از دسترسی مواد قابل اشتعال به سایر قسمت ها جلوگیری می کند. این کپسول باعث خفه شدن آتش می شود و مانع از ایجاد واکنش اکسیژن موجود در هوا با فلزات خواهد شد.
کپسول آتش نشانی بر پایه کف:
رنگ کرمی

 

این کپسول برای موارد زیر گزینه بسیار خوبی است:
آتش هایی که در برگیرنده مواد جامد و مایع های قابل اشتعال همچون رنگ، بنزین مناسب است اما نمی توان از آن برای خاموش کردن آتش تراشه یا ماهیتابه استفاده کرد. استفاده از آن بر روی آتش های ایجاد شده توسط الکتریسیته ای که تا ۳۵ کیلو ولت آزمایش شده است امن خواهد بود. اگر مسافت ۱ متری رعایت شود خاموش کردن چنین آتش هایی با کپسول کف بلامانع است.
خطر
از این کپسول برای تراشه یا ماهیتابه های روغن دار استفاده نکنید.

 

چگونه از این کپسول ها استفاده کنیم؟
برای آتش هایی که در برگیرنده مواد جامد است، جت را به طرف پایه شعله های آتش نشانه بروید و مطمئن شوید که همه نواحی را با آن پوشش می دهید. برای آتش هایی که در بر گیرنده مایعات قابل اشتعال است، سعی کنید جت را به صورت مستقیم به سمت آتش نگیرید. اگر مایعی که در آتش وجود دارد حاوی ظرفی است، جت را به لبه های داخلی ظرف هدایت کنید یا در نزدیکی سطح موجود در بالای مایع در حال سوختن ببرید. اجازه دهید کف ایجاد شود و در سرتاسر مایع جریان یابد.
این کپسول چگونه کار می کند؟
این کپسول ها عمدتا مبتنی بر آب هستند که دارای یک عامل کف زا می باشند. بنابراین این کف می تواند در بالای مایع در حال سوختن شناور شود و تعامل بین شعله های آتش و سطح سوخت را بشکند.

 

کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید
سیاه

 

استفاده از این کپسول های آتش نشانی در موارد زیر عالی است:
تجهیزات الکتریکی ، اگرچه استفاده از آن باعث شعله ور شدن پلاستیک های داغ می شود. از این کپسول عمدتا بر روی سرورهای رایانه ای بزرگ استفاده می شود. با اینحال زمانی که اتاق سرور کوچک است باید مراقب باشید که موجب خفگی افراد نشود.
خطر
از این کپسول نمی توان بر روی تراشه و ماهیتابه های در حال اشتعال استفاده کرد زیرا می تواند شعله های در حال اشتعال را به خارج از ظرف هدایت کند. این نوع کپسول آتش نشانی نمی تواند آتش را به خوبی سرد کند و باید مطمئن شوید که آتش دوباره شعله ور نمی شود. دود حاصل از این کپسول ها می تواند باعث خفگی فرد شود به خصوص اگر فضا بسته و محدود باشد. بعد از اینکه آتش کنترل شد از تهویه مناسب استفاده کنید. کپسول های آتش نشانی Co2 را تنها با مواردی استفاده کنید که مانع از رسیدن سرما به دست می شود . در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهید شد.

 

چگونه از این کپسول ها استفاده کنیم؟
نوک تخلیه باید به سمت پایه شعله های اتش نشانه گیری شود و جت نیز در اطراف آتش حرکت داده شود.
این کپسول ها چگونه کار می کنند؟
کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید با خفه کردن آتش کار خود را انجام می دهد. کربن دی اکسید جایگزین اکسیژنی می شود که در هوا وجود دارد. با اینحال بعد از اینکه تخلیه شد، کربن دی اکسید به سرعت پراکنده می شود و دسترسی به اکسیژن برای آتش فراهم خواهد شد. در این حالت امکان شعله ور شدن دوباره آن وجود دارد. پس مراقب این موضوع باشید.
مواد شیمیایی مرطوب:
رنگ زرد روشن
این کپسول را می توانید برای موارد زیر به کار ببرید:
کپسول آتش نشانی بر پایه مواد شیمیایی مرطوب برای آتش های کلاس F بسیار ایده ال است. این موارد در برگیرنده روغن های آشپزی و چربی هایی همچون روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان و کره است.
خطر:
اگر می خواهید از این موارد به درستی استفاده کنید دستورالعمل های تولید کننده را دنبال نمایید.
این کپسول ها را بهتر است برای آتش های کلاس B همچون بنزین استفاده نکنید.
چگونه از این کپسول ها استفاده کنیم؟
شما می توانید مواد شیمیایی مرطوب را با حرکات دایره ای کند بر روی مواد اعمال کنید . فقط مراقب باشید این کار را به آرامی انجام دهید. اسپری های ریزی را بر روی چربی های در حال اشتعال اعمال کنید تا سطح روغن به یک ماده صابون مانند تبدیل شود . اینکار مانع از اشتعال دوباره آتش می شود. اعمال آرام به شما کمک می کند از بروز آتش سوزی و گسترش آن به خارج از ظرف جلوگیری کنید. مطمئن شوید که کل محتوای کپسول آتش نشانی را بر روی آتش خالی می کنید زیرا آتش ممکن است دوباره شعله ور شود.

 

 

این کپسول چگونه کار می کند؟
بیشتر کپسول های آتش نشانی که برای خاموش کردن آتش های کلاس F به کار می رود حاوی پتاسیم استات است . در برخی از موارد پتاسیم سیترات یا پتاسیم بیکربنات نیز در داخل آن استفاده می شود. این کپسول های آتش نشانی عامل را به عنوان میست بر روی آتش اسپری می کند. میست به عنوان خنک کننده آتش به کار می رود در حالیکه نمک پتاسیم باعث صابونی شدن سطح روغن در حال اشتعال می شود. لایه ای از کف بر روی سطح آن ایجاد می شود. این راه حل می تواند تاثیر پوششی شبیه به کپسول آتش نشانی بر پایه کف را فراهم کند.صابونی سازی تنها بر روی چربی های حیوانی و گیاهی کار می کند. بنابراین کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن اتش های کلاس F را نمی توان برای اتش های کلاس C مورد استفاده قرار داد. ایجاد میست می تواند از پراکنده شدن روغن به اطراف جلوگیری کند. آزمایش های انجام شده نشان می دهد که یک کپسول آتش نشانی ۶ لیتری با رتبه ۷۵F می تواند آتش هایی با حداکثر سطح ۰٫۱۱ متر مربع را خاموش کند.

 

پتوی مخصوص برای خاموش کردن اتش:
این پتوها از موادی ساخته شده اند که مقاوم در برابر آتش هستند. این پتوها معمولا برای خفه کردن آتش های ناشی از مایعات قابل اشتعال یا برای پیچیدن دور اطراف افرادی که دچار آتش سوزی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.پتوهایی که بر اساس استاندارد EN 1869 : 1997 هستند برای مصارف خانگی و استاندارد BS 7944 : 1999 برای مصارف تجاری مناسب است. نشانه هایی در مورد نحوه دورانداختن این پتوها بعد از مصرف وجود دارد. همچنین می توان برخی از آنها را پاک کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

 

استفاده از پتو برای موارد زیر عالی است:
پتو برای اتش های ناشی از مایعات و جامدات مناسب است. استفاده از پتو برای آتش سوزی های کوچک و اتش های ناشی از ماهیتابه داغ مناسب است.
خطر
اگر پتو به طور کامل آتش را پوشش ندهد؛ نمی تواند آتش را کاملا مهار نماید.
چگونه از پتو می توان استفاده کرد؟
پتو را به دقت بر روی اتش قرار دهید. دست خود را از آتش دور نگه دارید.
چگونه کار می کند؟
پتو آتش را خفه می کند و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می کند.
شیلنگ آتش نشانی
استفاده از شیلنگ برای موارد زیر عالی است:
آتش هایی که در بر گیرنده مواد جامد ارگانیک همچون چوب، پارچه، کاغذ، پلاستیک و زغال سنگ است.
خطر
از این مورد برای چربی های در حال اشتعال ، روغن یا تجهیزات الکتریکی استفاده نکنید.
چگونه از این مورد استفاده کنیم؟
جت را به سمت شعله های آتش ببرید و آن را در اطراف آتش حرکت دهید. مطمئن شوید که همه نواحی را پوشش می دهید.
چگونه کار می کند؟
آب تاثیر عالی بر روی خنک سازی آتش دارد و نرخ پیرولیز را کاهش می دهد.

 

سطل آتش:
یک سطل ساده از آب را می توان برای آتش های کلاس A به عنوان مکمل کپسول آتش نشانی بر پایه آب یا اولین مقابله به هنگام آتش سوزی مورد استفاده قرار داد. این سطل را می توان با ماسه خشک پر کرد و به عنوان عامل جاذب مورد استفاده قرار داد. اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند معایب زیادی به همراه خواهند داشت.
این گزینه برای موارد زیر عالی است:
چوب، پارچه، کاغذ، پلاستیک یا زغال سنگ
خطر
بر روی چربی یا روغن در حال اشتعال یا الکتریسیته استفاده نکنید.
چگونه از آن استفاده کنیم؟
بر روی پایه آتش بریزید. مطمئن شوید که تمامی نواحی را پوشش می دهید.
چگونه کار می کند؟
همانطور که قبلا نیز گفتیم، آب تاثیر خوبی برای خنک سازی آتش دارد و می تواند سرعت پیرولیز را کاهش دهد.

 

 

 

[شما میتوانید برای گرفتن مشاوره و انتخاب هوشمندانه  سیستم  مدار بسته مطابق با نیاز های امنیتی خود از شرکت تخصصی حفاظت الکترونیک مرصاد کمک بگیرید .]
بـعـدی
محصولات متنوع هایک ویژن برای شهری امن